פיצויי פיטורין לאחר לידה

פיטורין לאחר חופשת לידה – זהו סנריו שרבות מהעובדות החוות הריון, מריצות בראשן. מה יקרה אם במהלך חופשת הלידה המחליפה שלי תעלה עליי? מה אם שבועות ארוכים של ניתוק, ישכיחו ממעסקתי את תרומתי לחברה משך השנים שקדמו להריון?

מחשבות אלו אינן עולות ללא בסיס. פיטורין לאחר חופשת לידה, הינו מעשה לא הוגן, יש שיאמרו אף לא מוסרי, אך הוא קיים. המחוקק נתן דעתו לכך וקבע את חוק עבודת נשים ואת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. אלו באים למנוע פיטורין לאחר חופשת לידה.

כלל האצבע הוא – חל איסור לפטר אישה שילדה בשל הריונה או היותה הורה!

ואם נפרט, את התנאים להם זוכה אישה הרה שעבדה במקום העבודה 6 חודשים לפחות, הרי שבמקרה כזה – פיטורין בזמן חופשת לידה אסורים מכל וכל (ואין גם אפשרות לקבל את אישור משרד התמ"ת). פיטורין לאחר חופשת לידה, יהיו אסורים משך 60 ימים לאחר הלידה. לימים אלו יתווספו ימי ההודעה המוקדמת לפיטורין, שמעסיק מחוייב לתת.

ואם בכל זאת אתן מפוטרות, מה הן זכויותיכן?

לפני שנגיע לזכויות, חשוב לדעת שחופשת הלידה היום הינה באורך 26 שבועות (לעובדת שלה וותק של שנה ומעלה), מתוכם 14 שבועות הינם בתשלום.

גם בן הזוג זכאי לחופשת לידה חלקית, וזאת בתנאי שהאישה הסכימה לוותר על יתרת חופשת לידתה.

במשך 60 הימים שלאחר תום חופשת הלידה, על המעסיק להשיב את האישה לעבודה בפועל, לאותה עבודה שביצעה לפני חופשת הלידה ומבלי להרע את תנאי העבודה. חל איסור לשלם את תמורה הימים.

אחרי 60 הימים ניתן לערוך שימוע לאישה, ובאם הפיטורים אינם קשורים בהריון ניתן לפטר את האישה ללא פנייה למשרד התמ"ת.

כמובן שבעקבות פיטורין, אישה זכאית לפיצויי פיטורין לאחר לידה. זוהי זכות בסיסית, כאשר אין לשלול פיצויי פיטורין לאחר לידה, אלא במקרים חריגים ביותר (למשל, עקב גניבה חמורה ממעביד).

זכות זו של פיצויי פיטורין לאחר לידה, זכאית לה גם אישה המתפטרת לאחר הלידה לשם טיפול בתינוקה.

אי מילוי אחר מלוא ההוראות החוקיות ופיטורין לאחר חופשת לידה, שלא כדין, עשויה לזכות אתכן בפיצויים רחבי היקף. בכל מקרה בו אינכן בטוחות בזכויותיכן, הנכן מוזמנות למשרדנו לקבלת ייעוץ מקצועי ואישי. ו... שיהיה במזל טוב.